سپتیک تانک چیست ؟

اهم سوالاتی که مشتریان میپرسند این است که سپتیک تانک چیست  و قطعا شما که وارد این سایت شده اید به دنبال این سوال هستید که سپتیک تانک چیست . ما در این سایت کاملا سپتیک تانک رو براتون تشریح میکنیم و به این مهم می پردازین که کاربرد سپتیک تانک در زندگی روز مره چقدر تاثیر گذاز است .

تصفیه فاضلاب چیست ؟

فاضلاب مخلوط رقیقی از انواع آبهای زائد حاصل از فعالیت انسان است که این فعالیتها را می توان در امور شخصی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی خلاصه کرد (15) .

در فاضلاب همواره مقدار آب ( 9/99٪ ) بوده و تنها (1/0٪ ) بقیه را سایر مواد تشکیل می دهند . فاضلاب تازه ، مایع کدر خاکستری رنگ است که بوی زننده ای ندارد .

این فاضلاب حاوی مواد مختلفی می باشد که با توجه به منشأ تولید فاضلاب ، نوع آنها فرق می کند . البته باید توجه داشت در هنگامیکه فاضلاب از صنایع رنگسازی و نساجی تولید می شود ، فاضلاب رنگی خواهد بود . فاضلاب از هر جائیکه تولید شده باشد ، با گذشت زمان اکسیژن محلول آن پایان یافته و بعد از گذشت مدت زمانی متعفن خواهد شد و رنگ آن در مورد فاضلاب خانگی و شهری بطور اخص به ساه تبدیل می شود و بوی بسیار زننده ای دارد که بوی ناشی از تولید هیدروژن سولفید بوده و رنگ سیاه آن بخاطر تشکیل ترکیب سولفید آهن می باشد

پس سپتیک تانک چیست ؟

سپتیک تانک در اصل یک مخزن و یک دستگاهی هست که مهندسان برای تصفیه های در مقایس کوچک طراحی شده است البته منظور از کوچک این است که برای یک شهر بزرگ جواب نمیدهد وگرنه سپتیک تانک ها با توجه به نوع و حجم آنها تا واحد های صنعتی بزرگی تصفیه می کنند .

نحوه کارکرد سپتیک تانک

سپتیک تانک با نوجه به شکل داری یک ورودی و یک خروجی است . از طرف ورودی فاضلاب داخل سپتیک تانک میشود و از طرف خرجی آب تصفیه شده برای آبیاری غیرآشامیدنی استفاده میشود . اما داخل سپتیک تانک چه اتفاقی می افتد ؟ باید گفت فاضلاب وارد شده به داخل سپتیک تانک ته نشین می شود و آب بالای فاضلاب قرار میگیرد و بعد از رد شدن از فیلتر های مخصوص از طرف خروجی آب تصفیه شده خارج میشود . البته در ایران بنا به قوانین شرع و .. نمیتوان این اب را به جهت آشامیدن تصفیه نمود لذا از این آب برای کشاورزی کارواش و ... استفاده میشود .

انواع سپتیک تانک :

سپتیک تانک ها در انواع مختلف ساخته میشوند اگر به لحاظ کاربرد مد نظر باشد سپتیک تانک صنعتی ، سپتیک تانک بیمارستانی ، سپتیک تانک خانگی ، سپتیک تانک مسکونی و ... تقسیم بندی میشود اما اگر به لحاظ نوع ساخت مد نظر باشید کارخانه های تولید کننده سپتیک تانک آنها را در انواع مختلف طراحی و اجرا میکنند . سپتیک تانک پلی اتیلن ، سپتیک تانک آجری ، سپتیک تانک بتنی ، سپتیک تانک فایبرگلاس در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم .

سپتیک تانک پلی اتیلن :

اول از همه به این نوع از سپتیک تاتک می پردازیم پلی اتیلن امروزه یک ماده پر ارزش و شناخته شده ایی میباشد . سپتیک تانک پلی اتیلن بسیار با کیفیت هست و دارای مزایای بسیار می باشد که در ادامه به انها اشاره میکنیم .. سپتیک تانک پلی اتیلن هم می توان دفن نمود و هم نه . سپتیک تانک پلی اتیلن ضد بو هست و فاضلابی که داخلش هست بویی به بیرون درز نمیکند . قیمت تمام شده ی این نوع از گند انبار نسبت به بقیه بسیار مناسب تر می باشد .

 

سپتیک تانک بتنی :

سپتیک تانک بتنی نیز در زمان قدیم که هنوز استفاده از پلی اتیلن مرسوم نبود استفاده میشد و معایب مخصوص به خود رو داشت از جمله که هزینه بر بود حمل و نقل سختی داشت و اساسا جواب گوی متقاضیان نبود

سپتیک تانک فایبرگلاس :

این نوع از سپتیک تانک هم کاربرد زیادی دارد البته در کشورهایی که مواد اولیه پلی اتیلن در ان کشور یافت نمیشود تولید کننده ها و کارخانه ها مجبورا به استفاده از سپتیک تانک فایبرگلاس میشوند . سپتیک تانک فایبرگلاس بیشترین استفاده را کشور ترکیه کشور همسایه ایران دارد .